Dersin Adı | Fotovoltaik Güç Sistemleri |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EEE 425 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Karma | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Problem çözmeOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapSimülasyonDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; fotovoltaik enerji kaynaklarından elektriksel güç elde edilmesinde kullanılan güç dönüşüm sistemlerine ait analiz, modelleme, tasarım ve test süreçlerinin nasıl gerçekleştirildiğini uygulamalı olarak tanıtmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste; fotovoltaik hücrelerin/panellerin temel fiziği ve uygulama karakteristikleri, MPPT çalışması, Buck ve Boost çeviricilerin tasarımı, bu çeviriciler için analog ve sayısal geri besleme sistemlerinin tasarımı, mikrodenetleyiciler, batarya tipleri ve şarj algoritmaları, bağımsız ve şebekeye bağlı çalışan bir fazlı eviricilerin çalışma prensibi tanıtılacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Giriş ve Fotovoltaik (FV) sistemlere giriş | |
2 | FV hücreler ve paneller | https://www.pveducation.org |
3 | PV Panel ile Modellemesi ve Maksimum Güç Noktası Takipçisi (MPPT) algoritmaları | Bölüm 3, Bölüm 6, Luis Castaner and Santiago Silvestre, Modelling Photovoltaic Systems Using PSpice, 1st Edition, John Wiley & Sons, 2002, ISBN-13: 978-0470845287. |
4 | Mikrodenetleyiciler | Bölüm 1, Bölüm 2, Bölüm 3, Bölüm 8, Bölüm 12, Bölüm 22, MSP430x2xx Family User’s Guide https://www.ti.com/lit/pdf/slau144 MSP430F241x/MSP430F261x Mixed Signal Controller Datasheet |
5 | Buck Çeviricisine giriş: Güç Katı | Bölüm 6, Daniel W. Hart, Power Electronics, McGraw-Hill Education, 2010, ISBN: 9780073380674. |
6 | Buck Çeviricisine giriş: Manyetik Tasarım | Bölüm 10, Bölüm 11, Robert W. Erickson and Dragan Maksimovic, Fundamentals of Power Electronics, 3rd Edition, Springer, 2020, ISBN: 9783030438791. |
7 | Buck Çeviricisinin PSpice ile Simülasyonu | Bölüm 8, Muhammad H. Rashid, Spice for Power Electronics and Electric Power, 3rd Edition, CRC Press, 2012, ISBN-13: 978-1439860465. |
8 | Buck Çeviricisi için Analog Geri besleme Denetleyici Tasarımı | Bölüm 7, Daniel W. Hart, Power Electronics, McGraw-Hill Education, 2010, ISBN: 978-0073380674. Bölüm 7, Bölüm 8, Robert W. Erickson and Dragan Maksimovic, Fundamentals of Power Electronics, 3rd Edition, Springer, 2020, ISBN: 9783030438791. |
9 | Buck Çeviricisi için Analog Geri besleme Denetleyici Tasarımı | Bölüm 7, Daniel W. Hart, Power Electronics, McGraw-Hill Education, 2010, ISBN: 978-0073380674. Bölüm 9, Robert W. Erickson and Dragan Maksimovic, Fundamentals of Power Electronics, 3rd Edition, Springer, 2020, ISBN: 9783030438791. |
10 | Buck Çeviricisi için Sayısal Geri besleme Denetleyici Tasarımı | Bölüm 9, Robert W. Erickson and Dragan Maksimovic, Fundamentals of Power Electronics, 3rd Edition, Springer, 2020, ISBN: 9783030438791. |
11 | Sözlü Sınav | |
12 | Elektrokimyasal Bataryalar (Lityum ve Kurşun asit tipler) | https://www.pveducation.org |
13 | Boost Çeviricisi: Güç Katı, Manyetik ve Geri besleme Denetleyici Tasarımı | Bölüm 6, Bölüm 7, Daniel W. Hart, Power Electronics, McGraw-Hill Education, 2010, ISBN: 978-0073380674. Bölüm 7, Bölüm 8, Bölüm 9, Robert W. Erickson and Dragan Maksimovic, Fundamentals of Power Electronics, 3rd Edition, Springer, 2020, ISBN: 9783030438791. |
14 | Boost Çeviricisi: Güç Katı, Manyetik ve Geri besleme Denetleyici Tasarımı | Bölüm 6, Bölüm 7, Daniel W. Hart, Power Electronics, McGraw-Hill Education, 2010, ISBN: 978-0073380674. Bölüm 7, Bölüm 8, Bölüm 9, Robert W. Erickson and Dragan Maksimovic, Fundamentals of Power Electronics, 3rd Edition, Springer, 2020, ISBN: 9783030438791. |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Daniel W. Hart, Power Electronics, McGraw-Hill Education, 2010, ISBN: 978-0073380674. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | 1 | 25 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 15 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | 1 | 20 |
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 30 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | 1 | 23 | |
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | 1 | 35 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | |||||
2 | Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | ||||
4 | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır | X | ||||
5 | Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6 | Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konularında bilgi sahibidir. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest